zaterdag 18 oktober 2008

Landelijk uitgroeien

U wilt vast weten wat een echte man van zaken over de crisis denkt! Ik kan er dit over zeggen. In Duitsland en Amerika heeft men het bijltje erbij neergegooid. Dat lijkt vervelend voor ons, want wij hebben een paar grote klanten in die landen. Maar het is juist niet vervelend, want het zijn toevallig ook klanten waar we voor de crisis altijd veel tijd aan kwijt waren. En omdat ons bedrijf net als alle bedrijven tegenwoordig zo is ingericht is dat iedereen altijd te weinig tijd heeft, en vaste klanten altijd voor gaan, bleef de acquisitie vaak achter.

Die pikken we nu op. Want het opvallende is dat Nederlandse bedrijven zich niets van de crisis aantrekken. Die werken, zoals Ben adviseerde, gewoon door. Het aantal bezoekers aan onze website en het aantal offerteaanvragen is stabiel en passend bij de tijd van het jaar. Nu we wat tijd overhebben, kunnen we die offerteaanvragen snel en degelijk opvolgen. Wij breiden onze klantenkring sneller uit dan ooit tevoren. Dit is een effect dat ik nog niet in enig achtergrondartikel beschreven heb gezien, maar dat ik met cijfers zou kunnen aantonen, als ik dat van mijn vrouw mocht.

Ook neem ik waar dat mensen nog steeds bereid zijn geld uit te geven aan dingen die toch moeilijk tot de eerste of zelfs maar tweede levensbehoeften kunnen worden gerekend. Over de trends in tatoeages kan ik mededelen dat je naam in Japanse karakters nu echt helemaal uit is. Chinees lijkt over zijn hoogtepunt heen, maar gaat nog steeds sterk. Absoluut heet daarentegen is Hebreeuws. Arabisch blijft marginaal.

3 opmerkingen:

Ben Hoogeboom zei

Dag Wouter,
Wat vind je van dit idee. Die kredietcrisis is een Amerikaanse crisis. Ze hebben teveel op de pof geleefd. Daarin verschillen Amerikanen van Europeanen.
Die Amerikaanse banken hebben nooit meer dan 10% van hun vermogen in die ondeugdelijke (crimineel verworven) hyotheken zitten. Ik zou zeggen: schrijf dat vermogen af van je balans.
De banken in Europa die zogenaamd met ondeugdelijke balanzen zitten, schrijven ook dat gedeelte af.
Klaar ben je.
Want het is echt onzin dat die balanzen niet te lezen zijn, zoals Bos beweerde.

Wouter van den Berg zei

Ik weet 't niet Ben. Oprecht niet. Ik lijk een beetje op Wouter Bos ben ik bang - ik kan ook geen balans lezen. ;-)

Ben Hoogeboom zei

Ik heb vroeger economie en boekhouden gehad op school, en ik was in beide vakken zeer slecht. Drieën. Toch kan ik wel een balans lezen: je moet de debet- en creditposten van elkaar onderscheiden, dat is het belangrijkste. Wat je dan nog niet weet, vraag je even aan een ander.