zondag 19 oktober 2008

Een echte man van zaken

Wat wij. Nu moeten doen. Dat is ten eerste, en let u op.
Want dit is uw handvest! Dus dit wordt uw állereerste punt van zorg! A! Of laat ik zeggen B! Of C! Uw allereerste zorg is de balans binnen dit bedrijf, heren. Laat dat duidelijk zijn. Balans balans balans, het draait nergens anders om. En ik bedoel niet alleen balans, maar ook balans.
Dat is al duidelijk genoeg, maar voor wie het nog niet weet: er heerst geen evenwicht op de werkvloer. Die structuur is er nog niet. Die structuur moet we zien te bereiken. Evenwicht, daar draait het om!
Hoe doen we dat? Dat moet duidelijk zijn: laat ik eerst eens uitleggen. Wat ik met dat evenwicht bedoel. Daarmee bedoel ik ten eerste. A: gelijke gezagskringen. Juist! Gelijke gezagskringen moeten we hebben. Hoe krijg je die?
Niet door interventie, dat zult u ook wel begrijpen. Nee, die krijg je door interfluentie! Dat begrip is bekend geworden door het boek ‘Interfluentiality’ van professor doctor G.K.L. Craemer. De grote economische denker!
Dus! Want u dácht misschien, wij zijn de geldinjectie van meneer Roel Pieper vorige maand misgelopen. Die zíjn we ook misgelopen, jammer, meneer Pieper zag het misschien niet helemaal zitten in ons initiatief. Wij zullen hem eens iets laten zien!
Ten tweede. De objectiveringsreserve. Hoe kunnen we die ophogen? Door hem op te hogen, dat lijkt me duidelijk. Ook weer een kwestie van evenwicht op de werkvloer, lijkt me. Van samenwerking tussen de diverse departementen.
Als er. Nu departementen zijn. Die. Hiertegen bezwaar maken. Laat die departementen dan opstaan. Nu.
Dat is duidelijk.
Nu de divisies van ons bedrijf. Ook daar: het spijt me, geen balans. Die moet er komen, anders gaan we, sorry dat ik het zeg, naar de haaien. Dan vallen er ontslagen, sorry! Dan kan het niet meer, dan is het hetzelfde als met Philips met zijn lampjes.
Maar het áller. Het áller. Het állerbelangrijkste wat hier moet gebeuren. Dat is, behalve die balans, de sámenwerking tussen al die divisies en al die departementen! Denkt u ook eens aan uw kinderen!

Geen opmerkingen: