woensdag 8 oktober 2008

Wie denkt dat het niet uitmaakt

Het vorige stukje van Wouter volgde op het
eervorige van mijn hand. Wouters stukje heette Gibson omdat ik die naam had gebruikt.
Ik ben zetter geweest en ik had ‘Gibson’ getypt, waar het ‘Gibbons’ moest zijn. Orlando Gibbons was de favoriete componist van Glenn Gould, hij is ook één van mijn favorieten.
Hoe kan een mens zo’n fout maken, het stuk nog eens nalezen, en nog niet zien dat er een fout in staat? Mijn antwoord is: daar zijn de geleerden het nog niet over eens. Het is dezelfde soort fout als ‘piano’ tikken waar ‘pyjama’ bedoeld is, zoals ik eens gedaan heb (maar dan expres: ik wilde de corrector testen. Corrector zag het en gebruikte blij zijn rode potlood).
Ik heb natuurlijk, toen Wouter verscheen met zijn stukje ‘Gibson’ en ik mijn eigen stukje nog eens nalas, gekeken in de lijst van Engelse componisten of er niet een meneer Gibson in voorkwam. Die kwam er niet in voor. Vervolgens stuurde ik een mail naar Wouter waarin ik vroeg hoe de vork in de steel zat. Het was a) mijn eigen domme fout geweest, of b) een slimmigheidje van Wouter: die had Gibbons in Gibson veranderd, en vervolgens zijn stukje geschreven. ‘Een ereplaatsje in het Museum van Letterkundige Vergrijpen!’ schreef ik.

Wie denkt dat het niet uitmaakt, heeft in zekere zin gelijk. Het heeft een informatief stukje over de Gibson-gitaren opgeleverd (met het leuke misunderestimates) en u weet nu ook meteen hoe Wouter en ik op dit blog te werk gaan.

Geen opmerkingen: