zondag 7 september 2008

Kennis van zaken

Ik praat even als man. Van vrouwen hoef je, als man, niet te weten wat ze doen. Bevalt haar uiterlijk je, zegt ze een paar dingen die je leuk vindt, dan is het al goed. Van mannen kun je daarentegen niet genoeg weten. Daarom moeten vrouwen niet zeuren als mannen op feestjes zo snel mogelijk over hun werk beginnen. Het is altijd leuk iemand te horen praten over iets waar hij echt verstand van heeft, meer verstand dan anderen. Niets komt zozeer in aanmerking als het werk. Daarom is het buitengewoon prettig af en toe te lezen wat Ben deed. Ik hoop dat er geen woord gelogen is (verfraaien mag natuurlijk).
*
Behalve van mijn werk (ik moet mijn Vertaalbureau.nl-blog echt weer eens gaan bijhouden, ik waarschuw wel als het zover is) begin ik intussen, al zeg ik het zelf, aardig wat verstand te krijgen van de Amerikaanse verkiezingen. Mijn geheime tip: Peggy Noonan. Ze was speechwriter van Ronald Reagan, en hoewel ze uiterst conservatief is, wil dat de Republikeinen winnen, en Obama aanvalt waar ze kan, geeft ze altijd credit where it's due. Ze kan haar professionele bewondering voor Obama eigenlijk nauwelijks verhullen. Zelfs dingen die ik een tikje te makkelijk van hem vind, zoals zeggen dat we van de kinderen van Palin af moeten blijven, waardeert ze. Dat laatste dan wel om de persoonlijke toevoeging van Obama: “My mother had me when she was eighteen…” Dat vindt ze classy, en misschien moet ik daar ook niet cynisch over zijn.
*
Lees je nog wel eens iets? Jawel! Ik lees nog altijd The Years of Lyndon Johnson maar nu ook half zakelijk en half voor mijn plezier een boekje dat The Trusted Advisor heet en dat voornamelijk geschreven lijkt te zijn door dienstverleningsgoeroe David Maister (er zijn nog twee co-auteurs - hoewel, nu ik erover pieker: misschien hebben die het wel geschreven en verbindt Maister er vooral zijn naam aan). "Trusted advisor" is een soort hoogste trede in de relatie die je als dienstverlener tot je klant kan hebben: je begrijpt en waardeert elkaar, je helpt je klant zijn gedachten te bepalen zonder je mening op te dringen, geeft vriendelijk maar beslist kritiek, lost problemen met humor op. Soms denk ik dat ik daar al ben. Maar soms voel ik me ook een soort Boorman: geen handelaar in bedrukt papier, maar nog idioter, een handelaar in nullen en enen, door onze vertalers in de juiste volgorde gezet en in milliseconden verstuurd.

2 opmerkingen:

Hadriana zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Hadriana zei

Ik praat even als vrouw. Ik hoop dat dit stukje ironisch bedoeld is. Zo niet, dan is het een flinke schop tegen mijn professionele vrouwelijke been.


(Mijn eerste reactie heb ik weggehaald omdat er een typefout in zat.)