vrijdag 5 september 2008

Typist

Mijn leven heeft bestaan uit:
1. boeken lezen;
2. typen;
3. liefde voor de toffee;
4. het schrijven van frutsels.
Over 1, 3 en 4 onderhoud ik u een volgende keer misschien, nu ga ik het hebben over het typen. Het typen dient niet te snel te gebeuren, ik waarschuw u meteen maar. Tien vingers, maar niet te snel.
Ik ben jarenlang zetter geweest in drukkerijen. Een zetter is een typist. Ik was eens op een sollicitatie bij een drukkerij, waar men mij vroeg: ‘Kunt u typen?’ Ik zei natuurlijk ja. ‘Hoe typt u het woord klavarscribo?’ Ik zei: ‘Nou, zo.’ Ik liet een paar vingers op- en neergaande bewegingen maken. Ik werd aangenomen op dat bedrijf (Dékavé te Alkmaar, het bestaat niet meer) in 1983. Het bedrijf is louter op de kwaliteit van de drukkers en de zetters in tien jaar gegroeid van een omvang van 8 medewerkers tot 26 medewerkers.
Ik was nooit de snelste typist. Ik was misschien wel de langzaamste, maar ik hoorde evengoed bij de besten van het vak. Ik was een precies persoon. Het kon een advocaat of een notaris zijn die een tekst had ingediend met danwel er in, maar die kreeg dan wel het zetsel met het correcte dan wel terug. Er was eens een stuk van een notaris met Dusseldorpseweg er in. Ik kende het pand en ik kende de straat ook, dus ik veranderde dat hup in Dusseldorperweg.
Een zetter moet dus 1. eigenwijs zijn. Of laten we zeggen: 1. kennis van zaken hebben en 2. eigenwijs zijn.
Die kennis van zaken behelst ook: boeken hebben gelezen. Een zetter die niet minstens 500 boeken heeft gelezen, daar kun je niets van verwachten. Want u denkt natuurlijk: achter die zetter staat een corrector. Ja, die staat er wel achter. Of course, naturellement staat die achter een zetter.
Ik heb vier of vijf correctoren meegemaakt en die vier of vijf waren allemaal beste collega’s, maar ja. Een goede typist is zijn eigen corrector, heb ik altijd gevonden.
Ik typte wel eens teksten zonder dat er een lay-out was voor die teksten. Het mooie was dan dat je teksten zonder meer werden opgenomen. Dat moet je kunnen, als zetter. Je moet weten wat de ontwerpers willen.

Geen opmerkingen: