dinsdag 2 september 2008

Het paardrijden van Ankie van Grunsven

Tijd om de balans op te maken van de Olympische Spelen. Wat hebben we geleerd? Allereerst dat we ons geen bal interesseren voor mensenrechten. ‘We’ betekent nu eens niet ‘u’ of ‘anderen’, maar echt ‘we’, inclusief mijzelf, en met uitzondering van slechts een paar fatsoenlijken. Ik heb twee weken lang tegen mijn gewoonte in bijna dagelijks televisie gekeken en me niet boos gemaakt over de hypocrisie van het hele evenement. Wel heb ik de sluitingsceremonie overgeslagen, ik hoop dat ze dat een beetje gevoeld hebben.

Wat me bij de coverage opviel (ik heb alleen op Nederland gekeken) was dat er minder ‘rare’ sporten aan bod kwamen. Kajakken bijvoorbeeld - ik bedoel dat ze knielend in een boot zitten met een peddel. Niet gezien. Of bestaat die sport niet meer?

Maar daar stond tegenover dat één volkomen idiote sport wél uitgebreid aan bod kwam: de dressuur. Je leert een paard een aantal dingen die het uit zichzelf nooit zou doen. Vanzelfsprekend doet het die dingen erg gebrekkig. De berijder van het paard dat de minste fouten maakt wint. Ik zou niet graag aan een Keniaan of Ethiopiër uitleggen waarom onze Anky daar een medaille voor verdient, en dat die medaille net zoveel waard is als een medaille van een Keniaanse of Ethiopische hardloper.

Winnen de Afrikanen en Jamaicanen in die echte sporten trouwens door fysiologische eigenaardigheden, versterkt door geografische omstandigheden? Natuurlijk, een klein mager mannetje hoeft minder gewicht te verplaatsen. En als een Keniaans talent elke dag 20 kilometer over een hoogvlakte heen en terug naar school rent, heeft hij een lastig in te halen trainingsvoorsprong op het gemiddelde Nederlandse talent.

Maar belangrijker lijkt me dat talenten uit Westerse landen nog zoveel andere leuke sporten ter beschikking staan. Wat zullen ze een beetje saai gaan hardlopen? Atletiek, een van de weinige sporten waarin althans de kansen om het te proberen gelijkelijk zijn verdeeld, wordt daardoor het domein van de armoedzaaiers. Die zijn dankzij de verwendheid van Anky van Grunsven en de hockeymeisjes gelijker dan de anderen.

Geen opmerkingen: