donderdag 17 juli 2008

Den Bosch

Als je vanuit Amsterdam naar Zuid-Frankrijk gaat, kom je langs
's Hertogenbosch. Klein uur rijden, je moet wel iets behoorlijk belangrijks vergeten zijn wil je dan nog keren. Toen ik er eens echt was, verbaasde me dat de mensen met wie ik te maken had met veel passie over FC Den Bosch praatten. Die verbazing is nooit verdwenen. Rationeel kan ik het verklaren: als ik als voormalig Enschedeër voor FC Twente ben, kan een Den Boscher voor FC Den Bosch zijn. Maar emotioneel kan ik het niet aan. Andere provincieclubs dan FC Twente bestaan niet echt. Goed, je hebt achttien clubs nodig om de competitie te spelen. En die clubs moeten toch ergens vandaan komen. Maar ze blijven van bordkarton. Een uitzondering is misschien NAC. Mijn 'slapie' in militaire dienst was er fan van. Die club werd uiteindelijk bijna driedimensionaal, maar het duurde wel even.

Geen opmerkingen: