donderdag 17 juli 2008

Iets behoorlijk belangrijks

U kent mijn naam van Houtmij. Hoogeboom. Alle hout dat u in huis heeft, is door onze handen gegaan. Eerst kerven wij de houtdelen in onze tailladeurs (de kerf, in de wandeling), daarna glitsen wij ze. Dan komt het kragen en tenslotte worden de houtdelen gedompeerd. Maar ik zal niet te technisch worden. In onze advertentiecampagne (Eerlijk hout wordt gekerfd!) is alles heel duidelijk uitgelegd.
Het is een druk bestaan, dat wilt u wel van me aannemen. Want niet alleen moet al het hout netjes binnenkomen, bewerkt worden en netjes de deur weer uitgaan, je zit ook met het personeel. U dacht misschien, dat is simpel werk, dus daar heb je simpele mensen bij nodig. Dat gaat misschien op voor de kragers, de glitsers en de dompeurs. Maar de kervers, dat is een ander verhaal. Gelooft u me. Een kerver moet een echte houtman zijn. Hij moet diep in het hout zitten, anders lukt het kerven eenvoudig niet.
Je kunt in de kerf mensen tegen elkaar horen roepen: ‘Deur 6 een kiertje open doen! Half milimetertje meer! Juist! En vastzetten in klamp 23 voor het palissander!’ Dat zijn kervers.
Er bestaat geen opleiding voor, geen cursus Hoe word ik kerver, dat moeten we zelf doen. Ik loop dus de kragerij of de glitserij binnen, en ik vraag de voorman: wie is je lastigste man? Want kervers zijn lastige precisiemensen. Die voorman geeft me een lastig persoon, en die lastige persoon wordt heel langzaam omgevormd tot kerver tweede klas. Een paar jaar later kerver eerste klas. En als hij zeer geschikt is, wordt hij tenslotte beka (bovenkerver), maar dan moet hij wel ‘van tropisch hardhout’ zijn, zoals wij hier zeggen.
Ik ben nu bezig met een jongeman uit Assendelft, zeer lastig persoon, echt een kommaneuker en een milimetervreter, dus die is uit het goede hout gesneden. Dat wordt een topkervertje, let op mijn woorden.
Behoorlijk belangrijk is dat je je rust neemt in de zomer. Wat wij doen? Mijn vrouw en mijn twee kinderen en ik nemen de fiets, gaan naar het IJ in Amsterdam en fietsen heel kalmpjes langs de oostelijke oever van het Noordhollands Kanaal richting
’s Hertogenhelder. Daarna gaan we langs de westelijke oever weer terug.

Geen opmerkingen: