dinsdag 15 juli 2008

Stenen tank

Soms ben je het zo grondig oneens met iemand met wie je het overigens bijna altijd eens bent. Zo iemand is Karel van het Reve. Karel schreef een Achterafje in Het Parool van 27 augustus 1988. In dat Achterafje stond dit:

Gebeeldhouwde voorwerpen, daar ben ik erg tegen. Daar word ik zenuwachtig van. Als ik God was, zou ik ze verbieden. In het Amsterdamse Bos staat ergens een gebeeldhouwde kruiwagen. Had daar een gebeeldhouwde boer of een gebeeldhouwd varken gestaan, dan zou ik daar vrede mee hebben gehad. Maar nu erger ik me iedere keer als ik daar langs kom. Een gebeeldhouwd paard: vooruit. Een gebeeldhouwde bloem: o.k. Maar een gebeeldhouwde kruiwagen: nee. Dat kan niet.

(...)

[Maar] tegen een gebeeldhouwd T-Fordje op het graf van de autofabrikant Henry Ford zou ik me met kracht verzetten. Een stenen tank op een oorlogsmonument vind ik ook iets verschrikkelijks.

Want, zegt Karel, je schendt het monopolie van de maker. Ik zou in het geval van die kruiwagen zeggen: de monopolies van de duizenden kruiwagenmakers en kruiwagenontwerpers. Ik vind die stenen T-34 in Praag ook een verschrikkelijk ding, en dat gebeeldhouwde T-Fordje op Henry Fords graf zou ik ook niet graag zien.

Maar als de firma Microsoft of Adler voor de ingang van hun fabrieken een stenen toetsenbord zouden neerzetten, of als de firma Bic een zes meter hoge, stenen ballpoint ergens zou neerzetten, dan zou ik daar niet van opkijken.

Als de gemeente Amsterdam, ter viering van het zoveeljarige homohuwelijk, een groot roze uitroepteken, gevat in glas, wil neerzetten voor het Centraal Station, dan zou ik daar ook niet van opkijken, omdat zoiets lelijks wel toe te vertrouwen is aan enige deelraadambtenaar culturele zaken.

Het enige punt dat telt voor een kijker is: is het een mooi ding, of is het een lelijk ding. Karel vond het lelijke dingen, maar hij vond getekende of geschilderde Bics of toetsenborden weer wel kunnen.

Je moet de wereld ook lezen als een boek, dan heb je nergens last van. Als de NASA nu een stenen raket laat bouwen van een Apollo 11, dan is daar volgens mij niets mis mee. Als de firma Sorbo een stenen schaar op een sokkel wil zetten, dan heb je ook een slecht kunstwerk, maar ik denk, als ik er langskom: zo heeft iedereen wat.

Geen opmerkingen: