dinsdag 5 augustus 2008

Boegspriet

Wij ontvingen de volgende email, die wij graag hier plaatsen.

Heren Van den Berg en Hoogeboom!
Mijn naam is Bart Everhuis, ik ben een zoon van de vroegere PvdA-senator die ook wel bekend stond als ‘de kwaaie Pier’. Ik ben echter ongevoelig voor de politiek.
Ik maak tafelpoten, al zo’n 35 jaar lang. Niet de gewone fabrieksmatige, maar de speciale tafelpoot. Ik maak tafelpoten die je kunt laten zien. Het zijn soms ware kunstwerkjes, al zeg ik het zelf. Zo heb ik onlangs voor een bekend Nederlands bioloog tafelpoten gemaakt uit de stam van een Afrikaanse apebroodboom. Het zijn vier poten geworden waarop en waarin ik allerlei gedierte heb uitgesneden (spinnen, torren, hagedissen, slangen, vissen, vogels waaronder een zeer mooie uil, een rhinoceros, een giraf, zelfs een hele olifant, een bonobo, een oerang oetan, en uit Zuid-Amerika een capybara).
Heer Van den Berg, uw laatste stuk was mij uit het hart gegrepen! Als je iets mooi vindt, kun je dat gewoon zeggen. Als je mijn tafelpoten lelijk vindt, kun je dat ook gewoon zeggen. Je bent dan wel een eenling, maar je kunt zeggen: ‘Wat een lelijke tafelpoten!’
Van de beide skiamorph-voorbeelden die u in uw stuk noemde, kan ik de Griekse tempels niet controleren, omdat de eerdere houten Griekse tempels mij onbekend zijn. De boegspriet op dat jacht is inderdaad bijna te mooi om waar te zijn. Ik heb nog gekeken of er meer bestaan, maar het moet wel ongeveer de enige zijn.
Ik heb net een opdracht binnengekregen van iemand die bij het KNMI werkt. Je zult misschien verwachten dan dat eenvoudig vier poten moeten worden met N, O, Z en W, maar dat is niet zo. Ik moet op de vier poten vier verschillende weertypen uitsnijden. Daar ben ik dus nog wel een tijdje zoet mee.

Uw Bart Everhuis.

Geen opmerkingen: