maandag 11 augustus 2008

Flaptekst

Ik maak geen verwijten aan de ethologen, beste Ben en geliefde! Maar ik heb twee problemen. Mijn eerste probleem is strikt persoonlijk: ik kan, ben ik bang, niet echt warm lopen voor studies naar diergedrag. Ik vind veel wetenschap interessant, ik lees over de meest uiteenlopende onderwerpen, maar met biologie ben ik kieskeurig. Ik vind het interessant uitgelegd te krijgen hoe een vogelspin in elkaar zit. Maar als ze gaan vertellen hoe het mannetje op het web van het vrouwtje tokkelt om haar tot paring te verleiden en als het hem is gelukt en het werk gedaan is door haar opgegeten wordt - dan wil ik eigenlijk niets meer horen.

Nu kan een etholoog me misschien gaan uitleggen dat ik niet met die spin moet gaan meeleven. Dat ik er even onbevangen naar moet kijken als naar de kattenoognevel of een koepelgewelf. Misschien kan hij me er zelfs van overtuigen dat het een vogelspinmannetje helemaal niets doet als hij door zijn vrouwtje opgegeten wordt. Geen zenuwen, dus ook geen pijn, of zo. Of geen zelfbewustzijn. Hij weet niet dat hij dat is, die daar een gif ingespoten krijgt dat hem voldoende verweekt om opgeslobberd te worden. Maar al is het voor die spin wél vervelend, dan kan je het gedrag van zijn vrouwtje toch moeilijk gaan veroordelen. Dan blijf je bezig, met die miljarden dieren die elkaar op dit moment zitten op te eten. Je moet je over je menselijke afschuw heen zetten en zonder gemoraliseer naar die dieren kijken.

Ik wil wel aannemen dat ze dat kunnen, dat ethologen, anders dan ik, dieren kunnen bestuderen zonder aan mensen te denken. Maar dan komt mijn tweede probleem: zou ze dat ook met apen lukken? Ik denk van niet. Ik moet bij apen heel erg aan mensen denken. En ik zou een deskundige die zou zeggen dat hij dat níet deed, niet helemaal vertrouwen. Wat niet wil zeggen dat je geen interessante dingen zult ontdekken als je apen bestudeert. Misschien zelfs wel dingen die je bij mensen helemaal niet ziet.

Die flaptekst. Daar hadden jullie helemaal gelijk in. Maar wat een rare site ook... Allemaal boeken over waarom mensen op apen lijken! Dit bijvoorbeeld. Door een echte bioloog!

Geen opmerkingen: