woensdag 13 augustus 2008

Welke Amerikaan?

Vreemd, om jezelf sprekend opgevoerd te zien door iemand die nog nooit met je gesproken heeft! Het is een moedige poging van Ben, dat zeker, en het belangrijkste klopt. Ik kan er inderdaad heel slecht tegen als iemand denkt dat Karel van het Reve ongelijk had in 'Een dag uit het leven van de reuzenkoeskoes'. Waarom ik daar zo slecht tegen kan, en waarom VhR wél gelijk heeft - dat behoeft meer uitleg. Komt een andere keer, misschien in een langer stuk op mijn solo-blog. Laat ik me nu tot de kleinigheden beperken:
* Ik zeg geen "Dag" bij het ontmoeten.
* Ik had niet gedacht dat Ben een baard zou hebben.
* Ik weet niet wie Daniel Dennet is, al weet ik wel dat hij een baard heeft, maar dat dus nog maar sinds vandaag.
* Ik gebruik het woord "Heerlijk" niet. Misschien als het over heel lekker eten gaat, of over heel lekkere wijn. Maar misschien zelfs dan niet. Moet ik eens op letten.
* Ik zou nooit een toneelstukje gaan opvoeren, en "u" en "Moge het u wel bekomen" gaan zeggen. Toen ik, een jaar of zestien oud, mijn vader eens vertelde dat ik iemand kende die dat soort dingen deed, zei hij dat hij dat in zijn studententijd nog wel eens had gedaan, maar dat mijn moeder, die hij toen hoopte te veroveren, dat verschrikkelijk vond. Vanaf het moment dat hij dat doorhad heeft hij nooit meer zo gepraat. Ik heb dat goed in mijn oren geknoopt, ik besefte onmiddellijk dat alle aantrekkelijke vrouwen in dit opzicht als mijn moeder zouden zijn.
* Het lukt me niet Karel van het Reve "Karel" te noemen. Ik heb op de Karel van het Reve-bijeenkomsten gemerkt dat ik zelfs geen "Karel" ga zeggen als iemand mij een voorzet geeft, zoals Ben hier doet.
* Ik moet bekennen dat ik het agressieve "Welke Amerikaan?" erg grappig vind, en zou bij gelegenheid best eens zo'n vraag willen stellen. Maar dit zou geen gelegenheid zijn, want ik weet welke Amerikaan het is, en ik weet dat het een merkwaardige voorstelling van zaken is dat boekje als bron van Van het Reves vermeende vergissing te noemen. Maar daarover een andere keer. Blijf afgesteld.
* Wijn bijschenken. Dat zou ik niet in dat tempo doen. Ik geloof ook niet dat Ben zo snel zou drinken.
* Een dierenverzorgster in Artis vertelde over dat tokkelen, ik neem het op haar gezag aan. Het ging beslist over vogelspinnen, en het was ook beslist een vogelspin die ik, omdat mijn dochter van zeven dat ook durfde, toen over mijn handen heb laten lopen. Achteraf vind ik dat enger dan ik het op dat moment vond.

4 opmerkingen:

Molovich zei

Net een maand bezig, en nu al een cat fight. Als dat maar goed gaat.

Arie zei

Leuk een beetje leven in de brouwerij. Volgens mij zou Wouter trouwens ook nooit "wijntje" zeggen.

Wouter van den Berg zei

Max: voor de zekerheid even in Wikipedia opgezocht wat een catfight is. Zo leer je weer wat. Leuk was het te lezen dat de legendarische confrontatie tussen Krystle en Alexis van Dynasty (die in de vijver) de moeder aller catfights blijkt te zijn. Daar kunnen Ben en ik toch niet aan tippen. Het wederzijds respect is te groot (en ik zeg dit niet om de schade te beperken). Maar... ik weet het goed gemaakt. Als we het nog een maand volhouden zonder dat de kwaliteit daalt, komt er een link op het omfiets- en salonblog Panzerfaust, OK? Of ga jij daar niet over?

Wouter van den Berg zei

Jan: ik heb daar uiteraard wel over nagedacht, maar ik kon me wel voorstellen dat ik iemand een glas wijn van 't huis zou aanbieden en hem dan zou vragen of hij een wijntje zou willen. Het wijntje is dan het glas met inhoud. Je hebt het niet over de kwaliteit van de wijn. Anders is het als iemand zijn waardering voor een dure, goede wijn uitspreekt door "lekker wijntje hoor" te zeggen. Maar ik ben denk ik niet de enige die daar moeite mee heeft.