woensdag 27 augustus 2008

Dit is pas echt raar

Gisteren was Hadriana in Egmond aan Zee. Nadat we elkaar uitbundig gekust hadden, want het was alweer twee weken geleden dat we elkaar gezien hadden, gingen we wat wandelen door het dorp. We kwamen in het Museum van Egmond, waar we, na 2 euro toegangsgeld betaald te hebben, een eigenaardige ontdekking deden.
In dat museum hingen schilderijtjes en ingelijste foto’s, er lagen stukken hellebaard en delen van een oud servies, om de mensen te laten zien dat Egmonders vroeger soms ook thee dronken. ‘De Egmonders dronken vroeger voornamelijk Egmonds Bitter,’ zei ik. We wilden meteen wel weggaan, maar we bleven nog even kijken naar een roeiboot van de Egmondse Reddingsmaatschappij. Er waren ook foto’s waarop je kon zien dat twee paarden die roeiboot (met acht roeiers) de golven in trokken.
In die boot lag op een bankje een groot vel papier waarop geschreven stond: ‘De 24 roeiers van de Egmondse Reddingsmij. 1922-1939’ met eronder 24 foto’s van reddingswerkers. Bij één foto stond: ‘Jan Zwart Wzn.’
‘Dat is Jan Zwart helemaal niet,’ zeiden Hadriana en ik in koor. Hadriana voegde toe: ‘Dat is Teun de Wit, een kruidenier uit Scheveningen.’ Hadriana komt uit Scheveningen. Ik voegde toe: ‘Dat is Jan Zwart niet. Dat is ook Teun de Wit niet. Dit is Cor van Geel, wethouder te Limmen.’ Ik kom uit Limmen.
Hadriana besloot twee foto’s van die foto van Jan Zwart te maken, ze gaf mij er één. Hadriana is vandaag naar de nabestaanden van Teun de Wit gegaan, die bevestigden dat het inderdaad Teun de Wit was op de foto. Ik ben vanmiddag naar het gemeentehuis van Limmen gegaan, waar een medewerkster ook bevestigde dat de man Cor van Geel heette. ‘Niemand heeft zo’n neus, en ook niet zo’n voorhoofd. Niemand. Alleen Cor van Geel,’ zei ze.
Ik zal onze bevindingen doorgeven aan mevrouw Wijker, die het museum runt.

Geen opmerkingen: